پدیدآوراحمد عابدی
چاپاول
محل انتشارقم - بوستان کتاب
تاریخ انتشار۱۴۰۲
شابک‎9789640925737‏
صفحات۴۰۰ صفحه

حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها سال‌های فراوانی از عمر خویش را در برابر فرعون‌های زمان خود چون بولهب، بوجهل و بوسفیان ایستاد و مبارزه کرده و از همسر خود دفاع کرد و هرگز کوچک کوچک‌ترین کلامی که نشانه رنجش و گلایه و شکوه باشد، بر زبان جاری نساخت، بلکه همیشه به همسر خود تسلی می داد و سفارش به صبر و مقاومت در برابر ستمگران می‌کرد. او چه در دوشیزگی و چه در نقش همسر و چه شریک زندگی رسول خدا صل ﷲ علیه و آله و چه در نقش مادر و چه در نقش زنان رزمنده و حتی زنان سیاست پیشه، چنان نیک درخشید که آموزگار و اسوه حسنه همه زنان در همه عرصه‌های زندگی شد.

  • اثر حاضر شرح فضایل فردی و اجتماعی و عبادی این بانوی بزرگوار است که به مناسبت ۱۵۰۰ مین سال تولد ایشان به زیور طبع آراسته شده است.

ساختار اثر

در ابتدای این اثر به کمالات و فضایل خدیجه کبری سلام ﷲ علیها پرداخته شده و سپس عبادت حضرت خدیجه کبری سلام ﷲ علیها مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه این اثر، مباحثی با عناوین مباهات خداوند به خدیجه سلام ﷲ علیها، ارتباط خدیجه کبری سلام ﷲ علیها با فرشته وحی، علم حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها، حازمه بودن خدیجه کبری سلام ﷲ علیها، طرف مشورت رسول خدا صل ﷲ علیه و آله، شوق بهشت به خدیجه کبری سلام ﷲ علیها، گریه همیشگی رسول خدا صل ﷲ علیه و آله بر خدیجه سلام ﷲ علیها، وِرد حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها، تبیین شده است.

قرآن کریم و خدیجه کبری سلام ﷲ علیها، خدیجه کبری سلام ﷲ علیها در سیره حدیث و حدیث و گفتار و رفتار رسول خدا صل ﷲ علیه و آله، خدیجه کبری سلام ﷲ علیها در کلام ائمه معصومین علیهم السلام، رسول خدا صل ﷲ علیه و آله در کلام و رفتار خدیجه سلام ﷲ علیها، و بزرگترین تاجر مکه از دیگر عناوین این اثر به شمار می‌رود.

در ادامه این اثر ضمن اشاره به اصالت خانوادگی این بانوی بزرگوار، انفاق حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها تشریح شده و مقام احسان حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

برشی از اثر

* علم حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها

مقصود از علم در اینجا خواندن و نوشتن نیست، بلکه علم به معنای آگاهی، معرفت، شناخت صحیح و داشتن تصور و درک درست از اشیا است. اگر کسی بخواهد علم حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها را بشناسد، از قرائن و شواهدی که در پی می‌آید می‌تواند جایگاه والای علمی آن حضرت را حدس زده و درک کند.

الف- بیش از نیمی از قرآن کریم در منزل حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها نازل شده است و حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها این آیات شریفه و شأن نزول و تفسیر آن را آنها را از زبان و رفتار رسول خدا یاد می‌گرفت.

ب. هر چیزی که بر رسول خدا صل ﷲ علیه و آله وحی می‌شد، ابتدا آن حضرت، آن را به خدیجه سلام ﷲ علیها می‌آموخت، حتی احکام که وحی غیر قرآنی هستند.

ج. خدیجه سلام ﷲ علیها چنان علم و آگاهی به رسول خدا صل ﷲ علیه و آله داشت و نشانه‌های نبوت را می‌شناخت که در اولین روز بعثت، به رسول خدا صل ﷲ علیه و آله ایمان آورد و در همان روز به همسر خود گفت: اینکه خدیجه سلام ﷲ علیها بدون تقاضای هیچ دلیل و شواهدی، به همسر خود ایمان آورد، دلیل آن است که خدیجه سلام ﷲ علیها نشانه‌ها و اعلام نبوت را به خوبی، می‌شناخته است.

د. وقتی سلام خداوند به خدیجه سلام ﷲ علیها ابلاغ شد، خدیجه جواب داد: «ان ﷲ هو السلام و منه السلام و الیه یعود السلام». این پاسخ دقیق و حساب شده تنها از کسی صادر می‌شود که در بالاترین جایگاه علمی و معرفتی قرار گرفته باشد.

ه. معرفت کامل حضرت خدیجه سلام ﷲ علیها نسبت به صدق ادعاهای همسر خود قبل از بعثت و پس از آن و اعتقاد به حقانیت دین جدید اسلام و اعتقاد به آن که این دین – در عین غربت – سرانجام بر همه ملت‌ها و ادیان غلبه خواهد کرد و…، شاهد دیگری بر علم آن حضرت است.

ی. کسی که ثروتمندترین فرد شهر مکه در زمان خود بوده، و به راحتی تمام اموال خود را یک مرتبه در راه اهداف مقدس رسول خدا صل ﷲ علیه و آله می‌بخشد، معلوم می‌شود علم و ایمان بسیار بالا و قوی از روز قیامت دارد.

  • علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.