بررسی و نقد افترائات دکتر قفاری بر مذهب شیعه

پدیدآوراحمد عابدی
ناشرموسسه فرهنگی هنری مشعر
چاپدوم
محل انتشارتهران - موسسه فرهنگی هنری مشعر
تاریخ انتشار۱۳۹۱
شابک‎9789645403063‏
صفحات۶۵۶ صفحه

مهم‌ترین وظیفه عالمان دینی تبیین و دفاع عقلانی از گزاره‌های دینی است. در طول تاریخ اسلام صدها و بلکه هزاران کتاب کلامی و فلسفی برای تأمین این هدف تدوین شده است. برخی از این کتاب‌ها برای دفاع از اصل دین بوده و برخی برای دفاع از مذهب است و رویکرد غالب کتاب‌های کلامی دفاع از مذهب می‌باشد.

پس از انقلاب اسلامی ایران کتاب‌های بسیاری توسط عالمان وهابی در نقد تفکر و مذهب شیعه نوشته شد و تعدادی از آنها نیز از سوی شیعیان نقادی شده است اما کتابی که شاید مهم‌ترین کتاب وهابیان باشد – و بلکه به گفته برخی از بزرگان، مهم‌ترین کتابی که در طول تاریخ علیه شیعه نوشته شده است – کتاب «اصول مذهب الشیعة الإمامیة الإثنی عشریة عرض و نقد» است.

از آنجا که کتاب قفاری رساله دکترای رشته اصول اعتقادات دانشکده اصول دین در دانشگاه محمد بن سعود عربستان است ایجاب می‌کرد که بخش توحید و شرک آن – که مهم‌ترین بخش آن کتاب بوده- مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از دین و مذهب حق دفاع شود و به حل یکی از مهم‌ترین مشکلات جهان اسلام که اختلافاتی است که سلفیان ایجاد می‌کنند کمک شود. لذا بخش توحید و شرک آن در این کتاب مورد بحث قرار گرفته و شبهات وهابیان پاسخ داده شده است.

این کتاب در پنج بخش به بحث پیرامون مطالبی از جمله توحید در الوهیت یا توحید عبادی، توحید در ربوبیت، توحید در اسماء و صفات و ایمان و ارکان آن پرداخته است و از مذهب حقه شیعه دفاع کرده و افترائات و تهمت‌های قفاری سلفی را جواب داده است.